Sejladser

• Dunkerque/Boulonge - Dunkerque var nem at gå til, med rigelige besøgspladser. Dog var wifi næsten ikke eksisterende selv om der var betalt ekstra. Det gælder faktisk i de fleste marinaer, så jeg overvejer at indkøbe noget wifi forstærkerudstyr med en udendørs antenne.  Da jeg afgik fra Dunkerque 05:45 fik jeg medstrøm en stor del af vejen helt […]
  • Zeebrugge - Er vel ankommet til Zeebrugge fra Scheveningen. Det var en sejlads på omkring 14 timer. Zeebrugge havn er enorm, og man kan let fare vild. Nå med lidt GPS så går det jo alligevel. Er ved at blive noget langhåret i bunden – altså skibet 😉 Det må jeg se at få gjort noget ved […]
  • Imuiden - Det var rigtigt varmt i går da jeg sejlede fra Oudeschield til Ijmuiden.Temperaturen har nok ligget omkring de 28 grader. Jeg havde en god medløbende strøm ud fra Texel på næsten 2.5 knob. Min fart rundede af og til 8.4 knob, hviket må siges at være tilfredsstillende :-). Desværre havde jeg pådraget mig et influenza-ligende […]
  • Texel - Efter en sejlads med frisk vind fra nord med ret høj sø og kulingvarsel i kulissen, ankom jeg til Texel nord for Den Helder. En nato-øvelse var under opsejling, hvor havnen i Den Helder var lukket for en tid. Måtte gå af vejen for en ubåd som var på vej ud, samt nogle andre militære […]
  • Rømø Frisiske øer - Efter en del ventetid på bedre vejr, afgik jeg fra Rømø den 18. juni med kurs mod Helgoland. Herefter videre til Borkum og Terschelling. Næste stop bliver Den Helder eller Texel. Strøm og tidevand regner vi ikke for noget i Danmark, men her i Vadehavet skal jeg lige love for at der skal tages hensyn, […]
  • Hvide Sande Esbjerg Rømø - Havde en fin sejlads til Esbjerg, men ved ankomst viste det sig, at lystbådehavnen var blevet flyttet til et nyt område. Desværre var porten til havnen lukket hele pinsen. En englænder og tre tyske både var indespærret indtil tirsdagen efter pinse. Der var ikke nogen omtale af dette i sejlerkredse, og selv den lokale havnekaptajn […]
  • Thorsminde Hvide Sande - En fin sejlads til Hvide Sande, dog stadig med vinden imod. Vi så adskillige sæler i vandet, og en var kravlet op på stranden. Den var syg og blevet fundet død dagen efter. Hvide Sande har nogle rigtig godt udbud af frisk fisk, så det fik vi afprøvet.
  • Lemvig til Thorsminde - En tidlig afgang fra Lemvig i strålende solskin og mildt vejr – superb. Vi havd en en god tur til Thyborøn med omkring en 1/2 knobs medløbende strøm. I Nordsøen kom vinden fra SØ indtil kl. 14 hvor den drejede til en sydlig retning. Her måtte vi give op og starte motoren da vinden var […]
  • Løgstør – Lemvig - Regner med at sejle fra Lemvig den 2. juni til Thorsminde. En sejltur på omkring 40 sømil. Vinden er dog gået i syd men bliver ret svag, så mon ikke at det går. Ved ankomst Lemvig i går den 31. maj var der stillet et stort telt op på kajen. Her blev der spillet musik […]
  • Ålborg til Løgstør - Efter en vellykke afsejling fra Ålborg ankom vi til Gjøl ved middagstid. Vinden som var vestlig (imod) kulede op til 15 m/s så det var formålsløst at sejle videre. Skipperen på s/y Spinell med Knud-Jørn Lundum som skipper ankom lige efter Venus, havde fået den samme gode ide. De er på vej til Lofoten, så […]
  • Bønnerup til Ålborg - Vi stod op kl. 06:00 den 21. maj for at have tid nok til at nå Ålborg i rimelig tid. Men da jeg tog et kik ud af cokpittet, måtte jeg lige “vende skråen” en ekstra gang 🙂 Vi kunne ikke engang se møllerne på kajen som ikke var mere end 100 m væk. Vi […]
  • Ebeltoft til Bønnerup - Vi vågnede op til en velsignet morgen i Ebeltoft med høj solskin og havblik.Dagen i forvejen havde vi benyttet lejligheden til at gå på cafe i det gode vejr og slå et slag forbi glas-museet og fregatten Jylland. Afgang var kl. ca 07:15 den 20. maj, med ankomst Bønnerup 16:40 i hvad jeg vil kalde […]
  • Kolby Kås til Ebeltoft - Morgenen i Kolby Kås startede med tyk tåge, så vi måtte vente indtil op ad formiddagen førend det var sikkert at stævne ud af havnen. På vej til Ebeltoft blev i prajet af et dansk orlogsfartøj, som bad os om at holde min afstand på 0,3 sømil. Stemmeføringen var meget autoritativ, så vi fulgte nstruksen […]
  • Kerteminde til Kolby Kås - I dag var vejret overskyet og temperaturen ikke særlig høj ude på vandet. Vi afgik fra Kerteminde kl 09:30 med kurs mod Kolby Kås. Vi valgte at sejle Samsø vesten om, da vejrudsigten lovede nø – lig vind 9 m/s og med byger. De første 5 mil var i modvind med krapsø, herefter kunne vi […]
  • Fra Rudkøbing til Kerteminde - Farvel trut i Rudkøbing Onsdag morgen den 15. maj 2019 kort før afgang kl. 09:00 mødte et “trutte paty” op på ydermolen af finger A i skudehavnen Rudkøbing, for at ønske Jette Kristensen og jeg, god vind og held og lykke på rejsen til Kerteminde og videre. Set fra venstre det John, Peter og Bente, […]
  • Fra Ishøj til Rudkøbing - Efter en hård beslutningsprocess blev Venus overtaget i Ishøj den 18. juli 2018. Den tidligere ejer Knud Christensen tilbød generøst at sejle med til Kalvehave for at introducere os for alle detaljer. Der er mange nye ting der skal huskes og læres når man overtager en sådan båd. Jeanette var med som styrmand og Malou […]