Hej Jeg hedder John
Jeg har sejlet til søs siden mit 19. år og tog styrmands og skibsfører eksamen i Svendborg tilbage i 1973. Jeg har siden arbejdet som styrmand og skibsfører i forskellige rederier, sidst som DP officer/overstyrmand i J. Lauritsens passager hotelskib – Dan Swift – i Brasilien. Uheldigvis blev Oliemarkedet så dårligt, at Petrobras som vi arbejdede for, så sig nødsaget til at opsige vores charter. Det medførte at Dan Swift blev oplagt et helt år i Aalborg, med minimum besætning, og mange af os blev derfor opsagt. Dette skete for mit vedkommende i oktober 2016. Derfor påbegyndte jeg min nye tilværelse som folkepensionist på min 68. års fødselsdag i 2017.
Jeg har nu købt det gode skib Venus, og håber at kunne få nogle gode år om bord, hvor destinationen bliver Gibraltar Middelhavet/Kanarieøerne.
Mine sejlkvalifikationer er :
- Nyt Skibsfører certifikat (Indtil 2023)
- Nyt Yacht Master af 1. grad
- Betjening af hurtiggående mand-overbord både
- Brand leder
- Sikringsofficer i skibe
- Bridge Resource Management
- Crew Resource Management
- Ship Handling
- ECDIS Certifikat
- Crowd Management
- DP Unlimited indtil 2021
- Sygdomsbehandler (udløbet)
- Nyt GMDSS (GOC) Radio certefikat. (Indtil 2023)
- Nyt STCW VI/1-1 Søredning (indtil 2023)
- Nyt duelighedsbevis i motorpasning
- Herudover har jeg Luftfartsradio bevis samt Radioamatør klasse A certifikat
Mine erfaringer med sejlbåde er begrænset til følgende:
- Sejlads med Friars Goose som er en 43 fods sejlketch i stål. Sejlede en enkelt sæson startende i Nord Wales, med en afstikker til Cherbourg i Frankrig og derefter til Ipswich i England, hvor den blev sat til salg.
- Sejlads med Ocean Magic som er en 37 fods sejlsloop i GRP. Vi sejlede den hjem til Danmark fra Southend i England i 2001. Herefter foretog vi forskellige togter omkring i Danmark. Den blev afhændet i 2013.
- Min Calidus Autogyro blev solgt tidligere i år, og herefter fik jeg mod på at anskaffe mig endnu en båd, som nu er blevet til en 36 fods Colin Archer Sloop rigged sejl ketch på omkring 15 ton fuldt lastet.