For snart hundrede år siden lod Colin Archer en 12 m langs lodsbåd løbe af stablen. Båden var af træ – naturligvis …. Egetræ. Den var utrolig sødygtig, hurtig og meget sikker.
Det er denne lodsbåd, der er skævet til, da Colina 36 blev konstrueret i glasfiber. Den er ikke plagieret – for der er trods alt sket meget de sidste 100 år. Men Colin Archers ideer om skrogkonstruktion er kombineret med nutidige udsøgte materialer og en moderne sejlers komfort. Resultatet er blevet en rigtig liebhaverlækkerbidsken for folk med forstand på både, og den er blevet fremstillet af folk med forstand på både. Ovenstående er taget fra Juelsminde Bådbyggeris salgsmateriale.Specifikation:
LOA – incl. bovspryd og excl. Aries vindror 12,90 m
LOA – uden bovspryd og excl. Aries vindror 11,10 m
LWL – 10,70 m
BOA – 3,40 m
Dybgang 1,70 m
Fribord agter 1,20 m
Fribord for 1,60 m
Deplacement 14 ton
Ballast 5 tons bly
Køjepladser hvoraf 2 i dobbeltkøje 6 stk.
Brændstof kapacitet 336 ltr.
Vandtankkapacitet 300 ltr.
Sejlareal 82 m2
Motor Volvo Penta MD22L 48 HK
Fart for motor max 9 knob
Solid havkrydser med ketch rig, bovspryd med klyver, selvslående mellem fok, storsejl, og mesanmast, mesan stagsejl. Båden er bygget og udrustet til langturssejlads og beboelse på alle verdens havene. Den er støbt hos Colina Yacht i Juelsminde og bygget færdig i gode og solide materialer af daværende ejer i perioden frem til 95. Isoleret skrog med 20mm divinycell. Meget udstyr medfølger bl.a.: Vindror. 2 solceller. Taylor diesel fyr. Petroleums ovn og emhætte. Inverter 300W. Ny skrid belægning på dæk 16. Rib gummibåd med 2 hk Honda 4 T motor. 3 diesel tanke 300L, 2 vandtanke 360L. Nyt betræk på hynder 15. Sø ventiler i bronche. Mange reservedele/værktøj.